Aflevering 7: Rijksmuseum
In deze aflevering gaat Marjolein in gesprek met Divina. Zij heeft MS en vertelt over haar allereerste bezoek aan het Rijksmuseum tijdens de Prikkelarme Avondopenstelling.
Wil je twee kaarten winnen voor de prikkelarme openstelling voor volwassenen van het Rijksmuseum op zaterdagavond 1 juni? Meld je aan als panellid voor de podcast en maak kans! Stuur een mail naar podcast@leefjeuit.nu en geef aan waarom je de kaarten wilt winnen en waarom je pannellid wil worden. Mocht je nog twijfelen of je wel panellid wilt worden, aarzel niet om te mailen en we bespreken het graag verder.
Kort nieuws
Bewegingstheater: HEBBES, met live AD van Komt het Zien: 12 mei.
Klik hier voor meer informatie.
Oerol Festival: 7-16 juni
Ga voor alle informatie over de toegankelijkheid van het festival naar de website van Oerol. Voor meer informatie over het all-in-Oerol-arrangement voor jongvolwassenen met een visuele beperking kun je op deze link klikken.
Films en series
Er zijn drie nieuwe films met zowel AD via Earcatch als ondertiteling via Subcatch in de bioscoop:
Bed&Breakfast, Vos en Haas redden het bos, en Laatste Ronde.
Daarnaast zijn er ook drie nieuwe films met Engelstalige audiodescriptie via Earcatch: The Fall Guy en de thrillers Abigail en Monkey Man.
Op Videoland zijn er drie nieuwe series te volgen met ondertiteling voor doven en slechthorenden en met audiodescriptie via Earcatch: Máxima, Patty en Sphinx.
VOICE-OVER: Beste mensen,
we beginnen met een mededeling.
We hebben namelijk klachten
gehad van onze buren
over de zeer luidruchtige podcastopnamen
van de laatste maanden.
Of we het deze keer alsjeblieft
wat zachter zouden willen doen.
Dat kunnen we proberen, hoor. Hier
komt de nieuwe podcastaflevering van...
HIJ HAALT DIEP ADEM
HEEL ZACHTJES: Leef je uit.
MARJOLEIN: Een podcast die jouw wereld
opent voor eindeloos plezier.
VOICE-OVER: Met Marjolein van den Broek.
APPLAUS
In deze podcast verkent Marjolein
samen met jou
toegankelijke films, series,
theatervoorstellingen,
musicals, musea en dagjes uit.
Die door middel van audiodescriptie,
tolken
of ondertiteling jouw leven verrijken.
Ongeacht wat je kunt horen of zien.
Attentie, stilte voor de opname.
STILTE
Actie!
MARJOLEIN: Welkom bij Leef je uit.
Vandaag gaan we het hebben
over de prikkelarme openstelling
van het Rijksmuseum.
Later in de aflevering kan jij daar
kaarten voor winnen.
Eerst ga ik in gesprek met Divina,
die hier is geweest.
MUZIEK STOPT
Welkom Divina, leuk dat je er bent.
DIVINA: Bedankt voor de uitnodiging.
MARJOLEIN: Graag gedaan.
Wil je jezelf voorstellen?
DIVINA: Ja, ik ben Divina Wiegers.
Ik ben 38 jaar oud.
Ik heb sinds 2007 de diagnose MS,
waardoor ik gelukkig nog
gedeeltelijk in een rolstoel zit.
Dus in huis loop ik.
Als ik buitenshuis op pad ga,
dan gebruik ik de rolstoel.
MARJOLEIN: Hoe ziet
jouw favoriete dagje uit eruit?
DIVINA: Vooral zo rustig mogelijk.
ZE LACHT
Ehm...
Ik kan echt van allerlei dingen genieten,
als het maar niet te druk om me heen is.
Zodat ik m'n focus kan leggen
op wat ik doe
en niet op allerlei geluiden om me heen,
waardoor ik afgeleid word
en mijn hoofd af en toe een soort van
begint te krijsen en te roepen.
MARJOLEIN: Wat je gister heel erg mooi
vertelde in het voorgesprek,
is dat jij ook heel graag
fietst op je handbike.
Kun je even vertellen wat een handbike is
en hoe je dat beleeft?
DIVINA: Ja. Ehm, een handbike is
zeg maar een wiel,
dat je aan de voorkant
van je rolstoel kan koppelen.
Ehm, ik heb nu eentje
die volledig elektrisch is.
Dus ik hoef alleen nog maar gas te geven.
dat zorgt ervoor dat ik eigenlijk
zoals ieder ander
lekker m'n eigen gang kan gaan.
Met mensen afspreken,
afspraak in het ziekenhuis,
maar dus ook
heerlijke fietstochten kan maken.
En dat doe ik ook heel vaak
gewoon alleen met mezelf.
Vorig jaar, toen reed ik richting Zeist
en dan moet ik door
een heel stuk bosrijk gebied.
Toen heb ik op een gegeven moment gehad
dat er echt pal voor mijn neus
een hert de weg overstak.
In eerste instantie schrok ik me echt
te pletter, want ik had 'm niet gezien.
Maar ja, wel een heel erg
mooie waarneming.
En ik zag hem daarna
door het bos verdwijnen.
Allerlei wilde dieren die je, ehm,
ja, misschien niet zo snel
ziet als je in een auto zit
of, nou ja, niet heel bewust gaat fietsen.
Dat je meer haast hebt, zeg maar.
En ik probeer heel graag te onthaasten.
En ehm,
daar kan ik echt enorm van genieten.
MARJOLEIN: Prachtig. Terwijl je dat zo
vertelt, zie ik het helemaal voor me.
Ik word er zelf ook al
gelijk helemaal zen van.
DIVINA LACHT
Wat is een prikkelarme openstelling?
DIVINA: Voor mij is een prikkelarme
openstelling dat ik zonder afleiding
kan genieten van wat
ik zie of doe of meemaak.
En ehm, dat ik letterlijk alles wat ik zie
kan opzuigen in mijn hoofd
en het kan onthouden
en later kan terughalen wat ik heb gezien.
Wanneer ik te veel prikkels krijg,
dan kijk ik wel, maar zie ik niet echt.
MARJOLEIN: Ja, dat vind ik heel erg
mooi omschreven, zoals je het zegt.
DIVINA: Dank je.
Hoe lief ik kinderen ook vind,
Ehm...
zij zijn vaak enthousiast,
springerig, blij,
maken vaak veel geluid.
Mensen die krukjes neerzetten,
mensen die iets uit hun tas pakken,
of bijvoorbeeld oortjes in hebben
die ik eigenlijk gewoon
letterlijk mee kan luisteren.
Ehm.
Ja, mensen die bijvoorbeeld
een hele harde of felle stem hebben
die voor mij echt eruit schieten.
Ehm...
En heel veel stemmen en geluiden,
of bijvoorbeeld mensen die én praten
én je zou een klein filmpje moeten volgen,
dat red ik dan vaak niet.
Ehm, of ergens naar kijken
en er loopt iemand toch voorbij
of heel strak langs me.
Of raakt me aan of m'n rolstoel aan,
dan ben ik al afgeleid.
MARJOLEIN: Kun je ons meenemen
in wat je hebt gedaan?
DIVINA: Dat kan ik zeker.
Ik ben naar een prikkelarme
openstelling geweest van het Rijksmuseum.
Ik ben die avond samen met een vriendin
daarheen gegaan, c.q. begeleider.
Want op sommige momenten
duwde zij mijn rolstoel,
andere momenten kon ik het zelf.
En ehm,
zij zorgde er ook voor dat ik me
niet zorgen hoefde te maken
over dat m'n jas opgehangen werd
of welke richting we uitgingen.
Ik hoefde alleen maar te kijken
en het in me op te nemen.
Ehm.
Nou, om het prikkelarm voor mezelf
te houden, zoveel mogelijk,
heb ik ervoor gekozen
om met de auto daarheen te reizen.
Ehm.
Toen wij bij het Rijksmuseum aankwamen,
werden we ontvangen
door twee personeelsleden.
Met de lift naar beneden
kom je in een grote ontvangsthal,
Ehm...
en daar zitten
een paar hele grote bogen ook in,
waar ik op een gegeven moment
onderdoor moest.
En ja, toen had ik op een gegeven moment
het gevoel: nou, daar gaat de koningin.
DIVINA LACHT
Ook omdat het zo rustig, ehm...
Ja, qua sfeer zou je denken: dat is
helemaal niet gezellig, voelt koud aan,
maar juist voor mij is de rust dat ik...
kan genieten van m'n omgeving
en alle kleine details in me op kan nemen.
En toen werd er verteld
dat we een rondleiding kregen.
In principe noemen ze dat dan
een-op-eenbegeleiding
en er ging inderdaad één persoon
van het museum met ons mee.
En die, in mijn geval, leidde ons dus
langs de schilderijen
die je dan toch echt wel
gezien moest hebben.
En ja, dat deed ze heel prettig,
ook heel rustig.
Met genoeg informatie,
maar ook niet te snel
en niet te veel in één keer
aan informatie geven.
Dus dat deden ze wel heel goed.
En dan daarna, als dat klaar was,
mochten we ook nog in het
gedeelte wat dan open was zelf rondkijken.
MARJOLEIN: Zo praat ik verder met Divina.
We gaan nu eerst naar
de nieuwtjes van mei 2024.
En je hoort hoe je kaartjes kan winnen
voor de prikkelarme openstelling
van het Rijksmuseum.
FUNKY ACHTERGRONDMUZIEK
VOICE-OVER: Voor ik toekom aan die kaarten
heb ik eerst andere dingen voor je,
namelijk twee nieuwe thrillers.
En ik ga je vertellen hoe je toegankelijk
naar het Oerol Festival kunt gaan.
Als eerst dit: misschien ken je dit wel,
dat je iets kwijt bent
en niet meer weet
waar je het hebt gelaten.
Of, heb je misschien ook weleens gehad,
dat je 't gevoel hebt dat je iets kwijt
bent, maar niet meer weet wat?
Dat het leek alsof je iets
in je handen had.
Alsof je het vast kon houden,
maar dat het dan uiteindelijk
alsnog door je vingers glipte.
Hebbes is woordeloos, uniek
en spectaculair bewegingstheater.
Voor iedereen van 4 tot 104 jaar oud.
Twee acrobaten van circustheatergezelschap
WIRWAR Producties
en twee musici van
muziektheatercollectief Frisse Oren
slaan de handen ineen
voor deze acrobatische muziekvoorstelling,
over de zekerheid van vasthouden
en het avontuur van loslaten.
Er zijn twee voorstellingen,
komend weekend al.
Wil je daar bij zijn, dan kan je kaarten
bestellen. Hoe je dit doet?
Dat kan je vinden in de beschrijving
van deze aflevering.
Ieder jaar in juni als de dagen
op hun langst zijn,
is Terschelling
het gastvrije verblijf voor Oerol,
het grootste locatiekunstfestival
van Europa.
Met theatervoorstellingen en
kunstinstallaties op het strand,
in een duinpan, in het bos,
of in een schuur.
Muziek en feestjes op het festival
Hart aan Zee.
En in de eilanden: horeca,
straattheater, talks en storytelling.
Heel veel te doen dus.
Samen met theatermaker Ayşegül Karaca
die zelf slechtziend is,
organiseert Oerol dit jaar
een all-inclusive Oerol-arrangement.
Ben je blind of slechtziend
en tussen de 18 en 35 jaar,
ga dan mee op deze culturele weekendreis.
Jijzelf zorgt voor het vervoer
naar het eiland toe en zij pikken je op,
regelen vervoer in de vorm van een tandem
en een slaapplaats in de vorm
van een festivaltent.
Ga je samen met een buddy
of een begeleider?
Dan betaalt Oerol mee
aan de kosten daarvoor.
Wil je weten hoe dit precies
in zijn werk gaat
en hoe jij mee kunt gaan
op deze Oerol-ervaring?
Volg dan de link
in de beschrijving van deze aflevering.
En je kunt genieten van twee nieuwe
thrillers van Universal Studios
in de bioscoop, met Engelstalige
audiodescriptie via de Earcatch-app.
Het gaat om de films Monkey Man
en Abigail.
Abigail gaat over een groep
zogenaamde criminelen.
Die ontvoeren een 12-jarige ballerina.
de dochter van een machtig figuur
in de onderwereld.
Voordat ze het losgeld
van 50 miljoen dollar kunnen innen,
hoeven ze slechts één nachtje op haar
te passen in een afgelegen landhuis.
Maar, als de ontvoerders
een voor een wegvallen,
komen ze er tot hun grote schrik achter
dat ze opgesloten zitten
met een wel héél bijzonder meisje.
Er zijn meer films en series
die je kan bekijken,
met zowel audiodescriptie
als ondertiteling.
Meer info in de beschrijving
van deze aflevering.
En tot slot: het gaat er
de hele aflevering al over,
maar op 1 juni is de volgende prikkelarme
openstelling van het Rijksmuseum.
En deze is helemaal uitverkocht.
Maar wij hebben nog twee kaarten,
speciaal voor jou.
Wat kan je op deze avond verwachten?
Gedimd licht in het atrium,
maximaal 100 mensen.
Na openingstijden.
Voor mensen die het écht nodig hebben
een prikkelarme ervaring te hebben
in het Rijksmuseum.
Als je deze kaarten zou willen winnen,
dan maak je kans door je
aan te melden als panellid.
Dit betekent dus dat je na deze ervaring
misschien wel nóg een keer
voor ons op pad gaat
om jouw ervaring te delen
rondom een prikkelarme avond
of openstelling
van een museum, theater,
of iets anders om lekker uit te gaan.
Nou, hoe meld je je aan?
Je kan een e-mail sturen
naar podcast@leefjeuit.nu.
Geef daarin aan waarom jij
deze kaarten wil winnen
en waarom je panellid wil worden
bij deze podcast.
Meer informatie op de website
van Leef je uit. Dat is leefjeuit.nu.
Dus nog even samenvattend:
Wil jij kans maken op twee kaarten
voor de prikkelarme openstelling
van het Rijksmuseum op zaterdag 1 juni?
Meld je dan aan als panellid.
Meer info in de beschrijving
van deze aflevering.
Dat waren de nieuwtjes voor deze maand.
Hebben we iets gemist?
Of wil je iets met ons delen?
Stuur dan een mailtje
naar podcast@leefjeuit.nu
Snel terug naar Divina en Marjolein.
MARJOLEIN: Divina, wat heb je allemaal
gezien in de rondleiding? Neem ons 's mee.
DIVINA: De persoon
die ons rond heeft geleid,
vertelde ook het een en ander
over het museum zelf, eerst.
Wat heel erg leuk was qua geschiedenis
en ook dingen die ik herkende
überhaupt uit Amsterdam
qua architectuur, bijvoorbeeld.
En daarna zijn we de Eregalerij
in gegaan.
En toen vroeg ze op een gegeven moment,
want mijn mond viel nogal open...
ZE LACHT
Ik heb namelijk best veel met
tekenen, schilderen en dergelijke.
...toen zei ze, wil je zelf rondkijken
en dat ik af en toe wat vertel?
Of zal ik je meenemen?
Ik zeg: Nou, het is misschien slimmer
als jij me meeneemt,
want anders staan we hier denk ik
bij één schilderij over een uur nog.
MARJOLEIN EN DIVINA LACHEN
DIVINA: Onder andere
Het straatje van Vermeer
hebben we bij gestaan en naar gekeken.
Dat vond ik... zelf vond ik dat echt
een heel erg mooi schilderij.
Waarvan ik echt op het moment dacht:
maar het is eigenlijk een foto
die nu genomen kan zijn.
Omdat het qua schilderen, zeg maar,
het leek zo echt dat het er stond.
Alleen dat het dan verkleind was.
Maar die vond ik echt prachtig.
En nou, als we dan
bij zo'n schilderij stonden,
dan deed zij het een en ander
daarover vertellen.
Zelfs ook dingen die ik nog niet wist,
ondanks dat ik kunstgeschiedenis
heb gehad in mijn studie.
Dus dat was echt heel mooi.
Zorgde er ook voor dat ik ook nog
wel wat vragen kon stellen.
En wat heel erg prettig was, was dat zij,
omdat ik toen in m'n rolstoel zat,
dat ze soms even stond, maar ze ging ook
af en toe op een knie zitten.
Of gewoon op twee knieën,
dat ze gelijk met mij was.
En, nou ja, goed,
dat ik geen nekhernia kreeg.
Maar ook dat ik het gevoel had van
dat we gelijkwaardig zijn, zeg maar.
En dat was een heel
prettige gewaarwording.
MARJOLEIN: Wat fijn. Je vertelde ook
heel mooi wat het met jou deed na afloop.
DIVINA: Ja, dat was...
Ehm.
Wij gingen terug naar de auto
en we reden de parkeergarage uit.
Waar ik normaal gesproken dan in een auto
zit met een hoofd wat op springen staat
en een soort van krijsende meeuwen
in mijn hoofd heb,
waardoor ik dan ook bezig ga
met het verkeer.
Rijden we goed?
Waar moeten we heen?
Dan is m'n hoofd heel druk
en ongeorganiseerde chaos.
En nu zat ik in de auto en ik zat
letterlijk alleen maar te zeggen:
O, wauw.
DIVINA LACHT
Dat was echt... volgens mij heb ik dat
vijf keer herhaald.
Ehm.
Mijn hoofd was zo rustig
en eigenlijk kan ik wel zeggen
dat ik gewoon helemaal zen was.
En ontspannen,
dat ik zelfs niet bezig was met:
'O, Amsterdam is druk, we moeten de stad
uit en rijden we wel goed'.
Ik zat echt alleen maar na te genieten,
dat ik dacht:
ik vond dit zó heerlijk rustig.
En ik heb dingen gezien die ik altijd
op plaatjes had gezien.
En over gestudeerd heb.
En nu stond ik daar met een open mond
van verbazing naar te kijken.
En ik kon, nou ja,
voor mijn gevoel dus, alles opzuigen.
En dat gaat voor mij
voor een hele fijne ervaring zorgen
en heel veel mooie herinneringen.
MARJOLEIN: Wat mooi. En hoe was het voor
jouw vriendin, om dit zo samen te ervaren?
DIVINA: Zelfs zij vond het bijzonder, dat
heeft ze ook later ook nog aangegeven.
Omdat het... Voor haar was het ook
heel mooi om te zien
dat als het zo enorm rustig is,
dat inderdaad dan de hele ervaring,
hoe je naar alles kijkt en hoe je
alles ervaart inderdaad een stuk,
ja, het komt meer binnen, zeg maar.
Je neemt het toch inderdaad beter op.
MARJOLEIN: Smaken dit soort prikkelarme
openstellingen naar meer?
DIVINA: Hele goeie vraag, daar heb ik
de volgende dag al over na zitten denken.
Omdat mijn gevoel meteen zei:
ja maar, je hebt nog niet alles gezien.
Ik wil dit nog zien
en ik weet dat dat er hangt.
Dus ik heb inderdaad gekeken van:
binnen mijn mogelijkheden,
hoe kan ik er komen?
En wie zou er eventueel mee willen?
Ja, dat ik er voor mijn gevoel terug moet
dat is er.
Ja. Ik moet er voor mijn gevoel
echt naar terug om datgene nog te zien,
ja, wat ik heel graag wil zien.
MARJOLEIN: Nou, wat goed.
En dus ook echt wel een aanrader,
als ik het zo hoor.
Heb je je uit kunnen leven?
DIVINA: In principe wel. Niet in de zin
van dat ik heel druk ben, maar ja.
Ik heb me volledig uit kunnen leven,
omdat ik de hele belevenis echt
in me op heb kunnen nemen.
MARJOLEIN: Nou, wat goed. En uitleven,
onze podcast heet natuurlijk Leef je uit.
Dus uitleven hoeft niet per se
druk te zijn.
Dat kan natuurlijk juist ook
in alle rust zijn.
Dus het allerbelangrijkste
is dat je je hebt kunnen uitleven.
En volgens mij als ik het zo beluister bij
jou, ook heel erg hebt kunnen genieten.
DIVINA: Absoluut.
MARJOLEIN: Divina,
dank je voor dit mooie gesprek.
DIVINA: Graag gedaan.
MARJOLEIN: Leuk dat je luisterde!
Als je kaartjes wil winnen
voor de prikkelarme openstelling
van het Rijksmuseum, vergeet je dan niet
aan te melden als panellid.
Kijk voor meer informatie
in de details van deze aflevering.
Abonneer en beoordeel ons via
je favoriete podcast-app. Of kijk op...
MARJOLEIN EN VOICE-OVER:
LeefJeUit.nu
FUNKY ACHTERGRONDMUZIEKJE VERDWIJNT
Audiotranscript
VOICE-OVER: Beste mensen, voor we beginnen even een huishoudelijke mededeling. We hebben namelijk klachten gehad van onze buren over de zeer luidruchtige podcastopname van de laatste maanden.
(TROMGEROFFEL)
Of we het deze keer alsjeblieft wat zachter zouden willen doen. Nou, dat kunnen we proberen hoor. (GAAT STEEDS HARDER PRATEN) Hier komt de nieuwe podcastaflevering van (HAALT DIEP ADEM) ...
(HEEL ZACHTJES EN IN STILTE) Leef Je Uit. (LACHT HARD)
(OP MEESLEPENDE FUNKY ACHTERGRONDMUZIEK) MARJOLEIN: Een podcast die jouw wereld opent voor eindeloos plezier.
VOICE-OVER: Met Marjolein van den Broek. In deze podcast verkent Marjolein samen met jou toegankelijke films, series, theatervoorstellingen, musicals, musea en dagjes uit; die door middel van audiodescriptie, tolken of ondertiteling jouw leven verrijken. Ongeacht wat je kunt horen of zien.
VOICE-OVER: Attentie, stilte voor de opname.
(STILTE)
Actie!
(OP EEN RUSTIG MUZIEKJE) MARJOLEIN: Welkom bij Leef Je Uit! Vandaag gaan we het hebben over de prikkelarme openstelling van het Rijksmuseum. Later in de aflevering kan jij daar kaarten voor winnen. Eerst ga ik in gesprek met Divina, die hier is geweest. (EINDE MUZIEKJE) Welkom Divina, leuk dat je er bent.
DIVINA: Bedankt voor de uitnodiging.
MARJOLEIN: Heel graag gedaan. Wil je jezelf voorstellen?
DIVINA: Ja, ik ben Divina Wiegers. Ik ben 38 jaar oud. En ik heb sinds 2007 de diagnose MS. Waardoor ik gelukkig nog gedeeltelijk in een rolstoel zit. Dus in huis loop ik. Als ik buitenshuis op pad ga, dan gebruik ik de rolstoel.
MARJOLEIN: Hoe ziet jouw favoriete dagje uit eruit?
DIVINA: Vooral zo rustig mogelijk. Ik kan echt van allerlei dingen genieten, als het maar niet te druk om me heen is. Zodat ik mijn focus kan leggen op wat ik doe en niet op allerlei geluiden om me heen, waardoor ik afgeleid word en mijn hoofd af en toe begint te krijsen en te roepen.
MARJOLEIN: Wat je gister heel erg mooi vertelde in het voorgesprek, is dat jij ook heel graag fietst op je handbike. Misschien kun je even aan de luisteraars vertellen wat een handbike is en hoe je dat beleeft.
DIVINA: Ja. Een handbike is zeg maar een wiel dat je aan de voorkant van je rolstoel kan koppelen. En ik heb nu eentje die volledig elektrisch is, dus ik hoef alleen nog maar gas te geven. En dat zorgt ervoor dat ik eigenlijk zoals ieder ander gewoon lekker mijn eigen gang kan gaan. Met mensen afspreken, afspraak in het ziekenhuis, maar dus ook heerlijke fietstochten kan maken. En dat doe ik ook heel vaak gewoon alleen met mezelf. Vorig jaar toen reed ik richting Zeist en dan moet ik door een heel stuk bosrijk gebied. En toen heb ik op een gegeven moment gehad dat er echt pal voor mijn neus een hert de weg over stak. In eerste instantie schrok ik me echt te pletter, want ik had hem niet gezien. Maar ja, wel een heel erg mooie waarneming. En ik zag hem daarna door het bos verdwijnen. Allerlei wilde dieren die je misschien niet zo snel ziet als je in een auto zit. Of nou ja, niet heel bewust gaan fietsen. Dat je meer haast hebt, zeg maar. En ik probeer heel graag te onthaasten en daar kan ik echt enorm van genieten.
MARJOLEIN: Prachtig. En terwijl je dat zo ook vertelt, zie ik het helemaal voor me. Ik word er zelf eigenlijk ook al gelijk helemaal zen van. (DIVINA LACHT)
Wat is een prikkelarme openstelling?
DIVINA: Voor mij is een prikkelarme openstelling dat ik zonder afleiding kan genieten van wat ik zie of doe of meemaak. En dat ik letterlijk alles wat ik zie kan opzuigen in mijn hoofd en het kan onthouden en later kan terughalen wat ik heb gezien. Wanneer ik teveel prikkels krijg dan kijk ik wel, maar zie ik niet echt.
MARJOLEIN: Ja, dat vind ik wel heel erg mooi omschreven, zoals je het zegt.
DIVINA: Dank je. Hoe lief ik kinderen ook vind, zij zijn vaak enthousiast, springerig, blij, maken vaak veel geluid. Mensen die krukjes neerzetten, mensen die iets uit hun tas pakken of bijvoorbeeld oortjes in hebben die ik eigenlijk gewoon letterlijk mee kan luisteren. Ehm. Ja, mensen die bijvoorbeeld een hele harde of felle stem hebben die voor mij echt eruit schieten. Ehm en heel veel stemmen en geluiden of bijvoorbeeld mensen die en praten en je zou een klein filmpje moeten volgen, dat red ik dan vaak niet. Ehm, of ergens naar kijken en er loopt iemand toch voorbij of heel strak langs me. Ehm. Of raakt me aan of m'n rolstoel aan, dan ben ik al afgeleid.
MARJOLEIN: Kun je ons meenemen in wat je hebt gedaan?
DIVINA: Dat kan ik zeker. Ik ben naar een prikkelarme openstelling geweest van het Rijksmuseum. Ik ben die avond samen met een vriendin daarheen gegaan, (cq begeleider). Want op sommige momenten duwde zij mijn rolstoel, andere momenten kon ik het zelf. En ehm, zij zorgde er ook voor dat ik me niet zorgen hoefde te maken over dat mijn jas opgehangen werd of welke richting we uitgingen. Ik hoefde alleen maar te kijken en het in me op te nemen. Ehm. Nou, om het prikkelarme voor mezelf te houden, zoveel mogelijk, heb ik ervoor gekozen om met de auto daarheen te reizen. Ehm. En toen wij bij het Rijksmuseum aankwamen werden we ontvangen door twee personeelsleden. Met de lift naar beneden kom je in een grote ontvangsthal en daar zitten een paar hele grote bogen ook in, waar ik op een gegeven moment onderdoor moest. En ja, toen had ik op een gegeven moment het gevoel, nou, daar gaat de koningin.
DIVINA LACHT
Ook omdat het zo rustig... Ja qua sfeer zou je denken, helemaal niet gezellig, voelt koud aan. Maar juist voor mij is de rust dat ik kan genieten van mijn omgeving en alle kleine details in me op kan nemen. En toen werd er verteld dat we een rondleiding kregen. In principe noemen ze dat dan 1-op-1 begeleiding en er ging inderdaad een persoon van het museum met ons mee. En die, in mijn geval, leidde ons dus langs de schilderijen die je dan toch echt wel gezien moest hebben. En ja dat deed ze heel prettig, ook heel rustig. Met genoeg informatie, maar ook niet te snel en te veel in één keer aan informatie geven. Dus dat deden ze wel heel goed. En dan mochten we daarna, als dat klaar was, mochten we ook nog in het gedeelte wat dan open was zelf rondkijken.
MARJOLEIN: Zo praat ik verder met Divina. We gaan nu eerst naar de nieuwtjes van mei 2024. En je hoort hoe je kaartjes kan winnen voor de prikkelarme openstelling van het Rijksmuseum.
VOICE-OVER: Voor ik toekom aan die kaarten, Marjolein, heb ik eerst nog twee andere dingen voor je. Namelijk twee nieuwe thrillers in de bioscoop. En ik ga je vertellen hoe je toegankelijk naar het Oerol Festival op Terschelling kunt gaan. Als eerst dit: misschien ken je dit wel, dat je iets kwijt bent en niet meer weet waar je het hebt gelaten. Of, heb je misschien ook wel eens gehad, dat je het gevoel hebt dat je iets kwijt bent, maar niet meer weet wat? Dat het leek alsof je iets in je handen had. Alsof je het vast kon houden, maar dat het dan uiteindelijk alsnog door je vingers glipte.
Hebbes is woordeloos, uniek en spectaculair bewegingstheater. Voor iedereen van 4 tot 104 jaar oud. Twee acrobaten van Circus Theatergezelschap Wirrwarr Producties en twee musici van Muziektheatercollectief Frisse Oren slaan de handen ineen voor deze acrobatische muziekvoorstelling. Over de zekerheid van vasthouden. En het avontuur van loslaten. Er zijn twee voorstellingen. Komend weekend al. Wil je daar dus bij zijn, dan kan je kaarten bestellen. Hoe je dit doet? Dat kan je vinden in de beschrijving van deze aflevering.
Ieder jaar in juni als de dagen op hun langst zijn, dan is Terschelling het gastvrije verblijf voor Oerol. Het grootste locatie kunstfestival van Europa. Met theatervoorstellingen en kunstinstallaties op het strand. In een duinpan, in het bos, of in een schuur. Muziek en feestjes op het festival Hart aan Zee. En in de eilanden: horeca, straattheater, talks en storytelling. Heel veel te doen dus. Samen met theatermaker Ayşegül Karaca, die zelf slechtziend is, organiseert Oerol dit jaar een all-inclusive Oerol arrangement. Ben je blind of slechtziend en tussen de 18 en 35 jaar, ga dan mee op deze culturele weekendreis. Jij zelf zorgt voor het vervoer naar het eiland toe. En zij pikken je op. Regelen vervoer in de vorm van een tandem en een slaapplaats in de vorm van een festivaltent. Ga je samen met een buddy of een begeleider? Dan betaalt Oerol mee aan de kosten daarvoor. Wil je meer weten over hoe dit precies in zijn werk gaat en hoe jij mee kunt gaan op deze Oerol ervaring? Volg dan de link in de beschrijving van deze aflevering.
En je kunt genieten van twee nieuwe thrillers van Universal Studios in de bioscoop, met Engelstalige audiodescriptie via de Earcatch app. Het gaat om de films Monkey Man en Abigail. Abigail gaat over een groep zogenaamde criminelen. Die ontvoeren een 12-jarige ballerina, de dochter van een machtig figuur in de onderwereld. Voordat ze het los geld van 50 miljoen dollar kunnen innen, hoeven ze slechts één nachtje op haar te passen in een afgelegen landhuis. Maar, als de ontvoerders één voor één wegvallen, komen ze er tot hun grote schrik achter dat ze opgesloten zitten met een wel heel bijzonder meisje.
Er zijn meer films en series die je kan bekijken, met zowel audiodescriptie als ondertiteling. Meer info in de beschrijving van deze aflevering.
En tot slot: het gaat er eigenlijk de hele aflevering al over, maar op 1 juni is de volgende prikkelarme openstelling van het Rijksmuseum. En deze is helemaal uitverkocht. Maar wij hebben nog twee kaarten, speciaal voor jou. Wat kan je op deze avond verwachten? Gedimd licht in het atrium, maximaal 100 mensen. Na openingstijden. Voor mensen die het echt nodig hebben een prikkelarme ervaring te hebben in het Rijksmuseum. Als je deze kaarten zou willen winnen, dan kan je kans maken door je aan te melden als panellid. Dit betekent dus dat je na deze ervaring misschien wel nog een keer voor ons op pad gaat om jouw ervaring te delen. Rondom een prikkelarme avond of openstelling van een museum, theater, of iets anders om lekker uit te gaan. Hoe meld je je aan? Je kan een e-mail sturen naar podcast@leefjeuit.nu En geef daarin aan waarom jij deze kaartjes wil winnen en waarom je panellid wil worden bij deze podcast. Meer informatie op de website van Leef Je Uit. Dat is leefjeuit.nu. Dus nog even samenvattend: Wil jij kans maken op twee kaarten voor de prikkelarme openstelling van het Rijksmuseum op zaterdag 1 juni? Meld je dan aan als panellid. Meer info in de beschrijving van deze aflevering.
Dat waren de nieuwtjes voor deze maand. Hebben we iets gemist? Of wil je iets met ons delen? Stuur dan een mailtje naar podcast@leefjeuit.nu. Snel terug naar Divina en Marjolein.
MARJOLEIN: Divina, wat heb je allemaal gezien in de rondleiding? Neem ons eens mee.
DIVINA: De persoon die ons rond heeft geleid vertelde ook het een en ander over het museum zelf, eerst. Wat heel erg leuk was qua geschiedenis en ook dingen die ik herkende überhaupt uit Amsterdam, qua architectuur bijvoorbeeld. En daarna zijn we de Eregallerij ingegaan. En toen vroeg ze op een gegeven moment, want mijn mond viel nogal open... Ik heb namelijk best veel met tekenen, schilderen en dergelijke. Toen zei ze, wil je zelf rondkijken en dat ik af en toe wat vertel? Of zal ik je meenemen? Ik zeg nou, het is misschien slimmer als jij me meeneemt, want anders staan we hier denk ik bij een schilderij over een uur nog. Onder andere hebben we het straatje van Vermeer bij gestaan en naar gekeken. Dat vond ik, zelf vond ik dat echt een heel erg mooi schilderij. Waarvan ik echt op het moment had dat ik dacht, ja, maar het is eigenlijk een foto die nu genomen kan zijn. Omdat het qua schilderen zeg maar, het leek zo echt dat het er stond. Alleen dat het dan verkleind was. Maar die vond ik echt prachtig. En nou, als we dan bij zo'n schilderij stonden, dan deed zij het een en ander daarover vertellen. Zelfs ook dingen die ik dus nog niet wist, ondanks dat ik kunstgeschiedenis heb gehad in mijn studie. Dus dat was echt heel mooi. Zorgde er ook voor dat ik ook nog wel wat vragen kon stellen. En wat heel erg prettig was, was dat zij, omdat ik in m'n rolstoel zat, dat ze soms even stond, maar ze ging ook af en toe op een knie zitten. Of gewoon op twee knieën. Dat ze gelijk met mij was. En nou ja goed, dat ik geen nekhernia kreeg. Maar ook dat ik het gevoel had van dat we gelijkwaardig zijn zeg maar. En dat was een heel prettige gewaarwording.
MARJOLEIN: Wat fijn. Je vertelde ook heel mooi wat het met jou deed na afloop.
DIVINA: Ja dat was... Wij gingen terug naar de auto en we reden de parkeergarage uit. En waar ik normaal gesproken dan in een auto zit met een hoofd wat op springen staat. En een soort van krijsende meeuwen in mijn hoofd heb, waardoor ik dan ook bezig ga met het verkeer. Rijden we goed? Waar moeten we heen? Dan is mijn hoofd heel druk en ongeorganiseerde chaos. En nu zat ik in de auto. En ik zat letterlijk alleen maar te zeggen: oh, wauw. Dat was echt. Volgens mij heb ik dat vijf keer herhaald. Ehm. Mijn hoofd was zo rustig en eigenlijk kan ik wel zeggen dat ik gewoon helemaal zen was. En ontspannen dat ik zelfs niet bezig was met 'Oh Amsterdam is druk, we moeten de stad uit en rijden we wel goed'. Ik zat echt alleen maar na te genieten. Dat ik dacht. Ik vond dit zo heerlijk. Rustig. En ik heb dingen gezien die ik altijd op plaatjes had gezien. En over gestudeerd heb. En nu stond ik daar met een open mond van verbazing naar te kijken. En ik kon het, nou ja, voor mijn gevoel dus, alles opzuigen. En dat gaat voor mij voor een voor een hele fijne ervaring zorgen en heel veel mooie herinneringen.
MARJOLEIN: Wat mooi. En hoe was het voor jouw vriendin, om dit zo samen te ervaren?
DIVINA: Zelfs zij vond het bijzonder, dat heeft ze ook later ook nog aangegeven. Omdat het, voor haar was het ook heel mooi om te zien. Dat als het zo enorm rustig is. Dat inderdaad dan de hele ervaring, hoe je naar alles kijkt en hoe je alles ervaart inderdaad een stuk, ja, het komt meer binnen zeg maar. Je neemt het toch inderdaad beter op.
MARJOLEIN: Smaken dit soort openstellingen, prikkelarme openstellingen, naar meer?
DIVINA: Hele goeie vraag. Daar heb ik de volgende dag al over na zitten denken. Omdat mijn gevoel meteen zei: ja, maar, je hebt nog niet alles gezien. Ik wil dit nog zien en ik weet dat dat er hangt. Dus ik heb inderdaad gekeken, van, binnen mijn mogelijkheden, hoe kan ik er komen? En wie zou er eventueel mee willen? Ja, dat ik er voor mijn gevoel terug moet. Die is er. Ja ik moet er voor mijn gevoel echt naar terug om datgene nog te zien. Ja, wat ik heel graag wil zien.
MARJOLEIN: Nou, wat goed. En dus ook echt wel een aanrader denk ik, als ik het zo hoor. Heb je je uit kunnen leven?
DIVINA: In principe wel. Ik ben, niet in de zin van dat ik heel druk ben, maar ja. Ik heb me volledig uit kunnen leven. Omdat ik de hele belevenis echt in me op heb kunnen nemen.
MARJOLEIN: Nou, wat goed. En uitleven, onze podcast heet natuurlijk Leef je uit. Dus uitleven hoeft niet per se heel druk te zijn. Dat kan natuurlijk juist ook in alle rust zijn. Dus het allerbelangrijkste is dat je hebt kunnen uitleven. En volgens mij als ik het zo beluister, bij jou ook heel erg hebt kunnen genieten.
DIVINA: Absoluut.
MARJOLEIN: Nou, Divina. Dankjewel voor dat hele mooie gesprek.
DIVINA: Graag gedaan.
(OP JAZZY MUZIEKJE) MARJOLEIN: Leuk dat je luisterde naar Leef je uit. Als je kaartjes wil winnen voor de prikkelarme openstelling van het Rijksmuseum, vergeet je dan niet aan te melden als panellid. Kijk voor meer informatie in de details van deze aflevering. Abonneer en beoordeel ons via je favoriete podcast app.
Of kijk op. Leef je uit.nu